Depressie

Als je enige tijd lusteloos bent en geen energie of interesse meer hebt voor activiteiten die je normaal gesproken als plezierig ervaart, dan kan er sprake zijn van depressie. Je voelt je onzeker, besluiteloos en maakt je te veel zorgen. Je levenslust lijkt verdwenen. Een depressieve stoornis is erger dan een sombere bui, die iedereen wel eens ervaart. Bij een depressie houdt de sombere stemming langer aan en lukt het haast niet meer om van dingen te genieten.

Depressie 1

Maar liefst bijna 19% van alle Nederlanders tot 65 jaar heeft ooit een depressie gehad in hun leven. Dat is een totaal van meer dan 3 miljoen (!) Nederlanders.

Oorzaken

Een depressie kan het gevolg zijn van het verliezen van een dierbare, ontslag of ’t verbreken van een relatie. Andere aanleidingen kunnen een geboorte van een kind of een verhuizing zijn. Daarnaast is het zo dat de kans op depressie groter is als het in je familie voorkomt.

Veel voorkomende klachten

Mensen die leiden aan een depressie vinden zichzelf vaak weinig tot niks waard; het glas is bijna altijd half leeg. Ook zijn ze somber over de toekomst en zijn dingen die eerder altijd leuk waren nu weinig meer aan; je ziet alles negatief en voelt je lusteloos. Wat ook voorkomt is een slechte slaap en grote moeite om met de dag te beginnen.

Gedurende de dag ben je behoorlijk moe en hebt mogelijk weinig eetlust en minder interesse in seks. Er is vaak sprake van concentratie verlies. Negatieve gedachten kunnen soms zo erg zijn dat je een einde aan je leven zou willen maken. Niet iedereen heeft dezelfde klachten; bij iedereen is de combinatie van klachten weer anders. Het kan zijn dat een depressie eenmalig plaatsvindt, of je kunt er meerdere keren in je leven mee te maken krijgen.

De depressieve toestand kan je op verschillende manieren doorbreken met hulp van professionele begeleiding. Ik heb daar veel ervaring mee. Je zult vanzelf merken wat voor jou het beste werkt. De ervaring leert dat hoe eerder je er bij bent, hoe hoger de kans van slagen.

Aanpak depressie

De nadruk binnen de depressie behandeling ligt op het twee aspecten:

  1. Opsporen hoe je hierin bent vast komen te zitten
  2. ruimte nemen om te bepalen wat écht belangrijk voor je is. Hoe scherper je dat hebt, hoe meer ruimte je krijgt om je gedrag daar aan aan te passen. Dus door te doen wat waardevol voor je is.

Eerst zal dat tegen je gevoel in gaan als je depressief bent. Na verloop van tijd lukt het je- geleidelijk aan- beter om jezelf hiervoor te motiveren. Zo klim je uit het dal en voorkom je terugval in de toekomst.  Je leert ook anders omgaan met sombere gevoelens en negatieve gedachten. Hierdoor heb je voor zowel korte als lange termijn handvatten om je leven zinvol in te richten.